Mag Interactive: Kan Quizkampen vara en ljusglimt i börsmörkret?

Häromveckan meddelade Mag Interactive att de släppt en uppgraderad version av Quizkampen i Tyskland med integrerad röstfunktionalitet i form av Amazons Alexa. Vi tycker det låter som ett spännande sätt att förnya produkten på.

Quizkampen har dragits med riktigt dålig lönsamhet ända sedan uppköpet för ett år sedan. Detta menar bolaget till stor del beror på att annonsintäkter stått för i princip alla intäkter hittills. De mest hängivna spelarna har köpt premiumversionen för 95 kr men där har det tagit stopp och inga fler uppgraderingsmöjligheter har erbjudits kunderna. Nu kommer alltså ett första grepp för att ta steg mot att höja ARPDAU för spelet från väldigt låga nivåer.

Så hur ser statistiken ut? Kurvan över Global Rank Positions har en fin lutning över de senaste veckorna. I skrivande stund syns Quizkampen på plats 36 i Sverige och 56 i Tyskland av alla appar på hela App Store i antal nedladdningar. En imponerande siffra om du frågar oss.

Quizkampens placering på App Stores globala topplista (källa: AppTrace)

På siter som App Annie kan man även grotta ner sig i s.k. grossing-siffror, d.v.s. hur bra bolaget lyckas med premiumförsäljning inuti apparna. Där noterar vi att Quizkampen börjar befästa sig som nummer ett inom spelgenren Trivia i Tyskland, medan i Sverige orkar appen upp till en topp fem-placering. Motsvarande siffra inom den breda kategorin Games är 200-300. Inte fy skam det heller.

Samtidigt har aktiekursen fortsatt rasa och EV är nu nere i endast 100 Mkr. Detta kan jämföras med köpeskillingen för Quizkampen i samband med börsnoteringen som låg på 122 Mkr. I ett tidigare inlägg om Mag skissade vi på uppskattade värden för deras olika appar. Nu när vi ser ljusglimtar för deras största app som sysselsätter över en miljon dagliga användare så känner vi att 100 Mkr i bolagsvärde skulle kunna vara för lågt bara för Quizkampen. Även övriga spel taktar på bra även om de inte sticker ut på samma sätt under de senaste veckorna.

Vi är alltså fortsatt positiva till aktien. Nettokassan står för två tredjedelar av börsvärdet och det finns chans för en spännande hävstång i värdeskapandet om man lyckas nå fortsatta framgångar med sina spel. Detta samtidigt som nedsidan torde vara högst begränsad. En intressant spaning från gårdagen är också att deras CMO Patric Blixt nyss köpt sina första aktier i bolaget över börsen. Han om någon borde väl ha bra koll på hur deras appar trendar för tillfället?

1 kommentarer till ”Mag Interactive: Kan Quizkampen vara en ljusglimt i börsmörkret?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *